Determinants of Consumer Behavior Choosing Oligopoly Markets: E-Commerce Platforms in Indonesia

Authors

  • Santi Arafah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Isnaini Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Ridwan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Keywords:

Life style, financial attitude, income, consumer behavior

Abstract

The oligopoly market is an imperfectly competitive market where only a small number of producers have influence on prices and market conditions, one of the oligopoly markets is the retail industry in the form of an e-commerce platform. This study aims to determine the effect of determinant factors that influence consumer behavior and the approach used in this study is quantitative using 100 respondents who use the shopee ecommerce platform in medan city. The sample technique is nonprobablity sampling with the use of purposive sampling which is analyzed using multiple linear regression. The results of this study explain that lifestyle, financial attitudes and income have a significant positive influence on consumer behavior. Based on the analysis obtained, lifestyle factors, financial attitudes and income are able to explain consumer behavior factors of around 80.7% and around 19.3% of other factors outside the model.

References

Arafah, S., & Miko, J. (2023). Implementasi Perilaku Manajemen Keuangan Syariah Dalam Mengatasi Masalah Keuangan Di Era Digitalisasi. Dinamis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 56–64.

Arafah, S., & Tanjung, Y. (2019). Analisis Faktor Determinan Yang Mempengaruhi Pemakaian Metode Jit (Studi Kasus UD. Pusaka Bakti). Bisei: Jurnal Bisnis Dan Ekonomi Islam, 4(01).

Bhakti, R. T. A. (2015). Analisis Yuridis Dampak Terjadinya pasar oligopoli bagi persaingan usaha maupun konsumen di Indonesia. Jurnal Cahaya Keadilan, 3(2), 64–78.

Brilianti, T. R. (2019). Pengaruh pendapatan, pengalaman keuangan dan pengetahuan keuangan terhadap perilaku keuangan keluarga di kota Madiun. STIE Perbanas Surabaya.

Ciswati, S., & Septayuda, I. (2023). Analisis Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Laptop. Jurnal Menara Ekonomi: Penelitian Dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 9(2).

Fitri, N. A., & Basri, H. (2021). Pengaruh gaya hidup terhadap perilaku konsumen pada generasi milenial di era pandemi covid-19 dengan pengetahuan ekonomi sebagai variabel moderasi. Ekombis Review: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 9(2), 183–192.

Gunawan, B., & Marliyah, M. (2022). Pengaruh Sikap Keuangan, Literasi Keuangan, Teman Sebaya, Efikasi Diri Finansial dan Norma Orang Tua terhadap Perilaku Manajemen Keuangan pada Mahasiswa Perbankan Syariah Stambuk 2017 Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(12), 19357–19373.

Handayani, A., & Arafah, S. (2023). Tinjauan Ekonomi Islam Mengenai Transaksi Pembelian Online Melalui E-Commerce Shopee (Studi Kasus Mahasiswa Ekonomi Syariah Universitas Potensi Utama). BISEI: Jurnal Bisnis Dan Ekonomi Islam, 8(2), 91–103.

Hanum, N. (2017). Analisis pengaruh pendapatan terhadap perilaku konsumsi mahasiswa Universitas Samudra di Kota Langsa. Jurnal Samudra Ekonomika, 1(2), 107–116.

Hermiati, N. F., Rimadhani, A. N., Bintarti, S., & Daspar, D. (2022). The Effect of Promotion and Brand Awareness on Customer Satisfaction and Customer Loyalty in Ecommerce Shopee. Enrichment: Journal of Management, 12(2), 2239–2245.

Nofri, O., & Hafifah, A. (2018). Analisis perilaku konsumen dalam melakukan online shopping di kota Makassar. Jurnal Minds: Manajemen Ide Dan Inspirasi, 5(1), 113–132.

Pink, M., & Djohan, N. (2021). Effect of ecommerce post-purchase activities on customer retention in Shopee Indonesia. Enrichment: Journal of Management, 12(1), 519–526.

Prasetyo, M. T. (2018). Analisis Oligopoli Pada Industri E-Commerce Di Indonesia (Sebuah Pendekatan Teori SCP). Journal of Economics Development Issues (JEDI), 1(1), 34–40.

Renny Oktafia, S. E., EI, M., Kusuma, D. F., No, J. R. G., & Pagerwaja, G. (n.d.). Pengaruh dari Pasar OLigopoli Terhadap Perekonomian UMKM.

Sari, P. P. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kepercayaan Masyarakat Terhadap Ecommerce. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6(3), 52–61.

Tanjung, A. A., & Triyani, R. A. (2023). Pengaruh Tingkat Pengetahuan Keuangan, Sikap Keuangan dan Kepribadian Terhadap Perilaku Manajemen Keuangan. Owner: Riset Dan Jurnal Akuntansi, 7(3), 2301–2315.

Downloads

Published

2024-11-07

How to Cite

Arafah, S., Harahap, I., & Ridwan, M. (2024). Determinants of Consumer Behavior Choosing Oligopoly Markets: E-Commerce Platforms in Indonesia. Proceeding International Conference on Economic and Social Sciences, 2, 292–301. Retrieved from https://icess.uin-suska.ac.id/index.php/1/article/view/163

Issue

Section

Articles