The Influence of Product Variants, Product Quality, Reference Groups on Purchase Decision Telon Oil Product

Authors

  • Ainun Mardiah Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Sukmah Ramadhani Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Sehani Sehani Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Ratna Dewi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia

Keywords:

Product variants and quality, reference groups

Abstract

The purpose of this study is to assess the impact of product variants, product quality, and reference groups on the decision to buy My Baby brand Telon oil products (a case study in the Binawidya District of Pekanbaru). This is a quantitative study that employs several multiple linear regression analyses. Respondents were given questionnaires to complete to collect data. The SPSS v.26 application we used to analyze the research data. According to the findings of this study, product varieties, product quality, and reference groups, all had a favorable and significant impact on the purchasing decisions of My Baby brand Telon oil goods. The findings of simultaneous testing reveal that product varieties, product quality, and reference groups all have a positive and significant impact on the My Baby Brand Telon oil purchasing decision. R Square is 0,602, or 60,2%. Product factors, product quality, and reference groups all have a 60,2% effect on the buy decision variable. The remaining 39,8% is influenced by additional variables not investigated in this study

Author Biographies

Ainun Mardiah, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia

 

     

Sukmah Ramadhani, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia

 

   

Sehani Sehani, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia

 

   

Ratna Dewi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia

 

 

References

Buchari, Alma. (2014). Manajemen Pemasaran dan Jasa Berbasis Kompetisi. Jakarta. Salemba Empat.

Dainuri, M. (2020). Analisis Pengaruh Varian Rasa, Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelin Menurut Perspektif Syariah Pada Produk Madu Wana Muria Pati (Doctoral disertation, IAIN Kudus).

Doaska, Juan Alber. (2020). Pengaruh Gaya Hidup, Citra Merek Dan Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian Minyak Rambut Pada Toko Pomade Shop Pekanbaru. Skripsi.

https://www.temposcangroup.com/id/info-perusahaan di akses pada 21 mei 2023 pukul 20.27 wib.

Indrasari, Meithiana. (2018). Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya. Unitomo Press.

Kotler dan Amstrong. (2010). Dasar-dasar Pemasaran. Jakarta. Perhallindo.

Kotler dan Keller (2008). Manajemen Pemasaran. Jakarta. Prehallindo.

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. Edisi ketiga Belas. Jilid 1. Jakarta. PT Erlangga.

Malau, Harman. 2018. Manajemen Pemasaran Teori dan Aplikasi Pemasaran Era Tradisional Sampai Era Modernisasi Global. Bandung: Alfabeta.

Novriandana. H. (2018). Analisis pengaruh kualitas produk, kualitas layanan, dan harga terhadap kepuasan konsumen Studi kasus pada konsumen industry/toko bakery di Kota Bengkulu (Vol. 25, Issue 2).

Philip Kotler dan Keller. (2010). Manajemen Pemasaran, Jakarta. Indeks.

Priyanka, Donni Juni. (2017). Komunikasi Pemasaran Terpadu Pada Era Media Sosial. Bandung: CV Pustaka Setia.

Priyanka, Donni Juni. (2017). Perilaku Konsumen Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Bandung. Alfabeta.

Purnamasari, Dewi Laily., Purbasari., Dewi M., Adinda Nur Kholifah (2022). Pengaruh Variasi Produk Indomie Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Studi Kasus di Kecamatan Tengah Tani Kabupaten Cirebon. Jurnal EBI (Vol. 04 No 02).

Puspasari, Pelinda., Sulastri. (2022). Pengaruh Produk, Citra Merek, Gaya Hidup Sehat, dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Susu Bear Brand. Jurnal Akuntansi dan Manajemen (vol. 2 hal 104-122).

Rakhmawati, Ikke Y., Dr. Tri Sudarwanto. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Shake Herbalife. Jurnal pendidikan tata niaga. (Volume 9 No 2 Tahun 2021).

Rifai, Z., Bratakusuma, T., Afiana, F. N., Dwi Oktaviana, L., Ika, D., & Yunita, R. (2021). Pemodelan Proses Bisnis dengan BPMN untuk kebutuhan Implementasi ERP di CV Indococo Pasific. In Jurnal Pro Bisnis (Vol. 14, Issue 2).

Sangadji, Dr. Etta Mamang dan Dr. Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen Pendekatan Praktis Disertai Himpunan Jurnal Penelitian. Yogyakarta. Andi Offset.

Sapitri, Eka., Sampurno., Iha Hayani. (2020). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan (Studi Kasus Pelanggan Minyak Telon Cussons Baby di DKI Jakarta. Jurnal Mandiri (Vol.4 231-240).

Sugiyono, (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. edisi ke satu. Bandung. Alfabeta.

Sugiyono, (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. edisi ke dua. Bandung. Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:CV.Alfabeta.

Sule, Ernie Tisnawati, Kurniawan Saefullah. 2009. Pengantar Manajemen edisi pertama. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.

Top Brand. (2022, February 3). Top Brand Index with Complete Category. Top Brand Award. https://www.topbrand-award.com/en/to[-brand-index-int/

Downloads

Published

2024-02-12

How to Cite

Mardiah, A., Ramadhani, S., Sehani, S., & Dewi, R. (2024). The Influence of Product Variants, Product Quality, Reference Groups on Purchase Decision Telon Oil Product. Proceeding International Conference on Economic and Social Sciences, 1, 487–500. Retrieved from https://icess.uin-suska.ac.id/index.php/1/article/view/53

Issue

Section

Articles